- uczeń ma różne formy ochrony przyrody ustanowione w Polsce.
- uczeń wymienia formy ochrony przyrody występujące w okolicy.
- uczeń lokalizuje na mapie gminy, powiatu, województwa występujące formy przyrody
- uczeń potrafi zbierać informacje na temat ochrony przyrody w regionie.
- uczeń definiuje termin rezerwat i wymienia rodzaje rezerwatów występujących w regionie.
- uczeń termin OchK.
- uczeń charakteryzuje obszary chronione na mapkach konturowych okolicy.
- uczeń charakteryzuje obszary chronione występujące w okolicy (cel ochrony, rok utworzenia, przyroda na danym obszarze itp.)
- uczeń wyjaśnia, jakie obiekty przyrodnicze mogą zostać uznane za pomniki przyrody.
- uczeń opisuje pomniki przyrody występujące w najbliższej okolicy i regionie - najbardziej charakterystyczne dla regionu.
- uczeń definiuje pojęcia gatunki i podaje przykłady gatunków roślin i zwierząt.
- uczeń wskazuje przykłady chronionych gatunków roślin i zwierząt występujących w okolicy.
- uczeń rozumie celowość ochrony gatunkowej.
- uczeń rozpoznaje na ilustracjach i slajdach rośliny i zwierzęta chronione występujące w regionie.
- uczeń definiuje termin park narodowy.
- uczeń wyjaśnia konieczność ochrony całych zespołów przyrodniczych w parkach — (PN).
- uczeń charakteryzuje park narodowy — rok i cel utworzenia, walory przyrodnicze.
- uczeń potrafi wyszukiwać informacje na temat parku z dostępnych źródeł (albumy, czasopisma, foldery, slajdy, film, internet, multimedia).
- uczeń potrafi podać przykład właściwego zachowania się w środowisku naturalnym.
- uczeń wskazuje zasady postępowania z chronionymi gatunkami roślin i zwierząt oraz z pomnikami przyrody.
- uczeń opisuje dozwolone i zabronione działania człowieka na obszarach objętych ochroną.
- uczeń prezentuje zebrane informacje o formach ochrony przyrody w najbliższej okolicy i regionie oraz wszelkie informacje związane z tę tematyką.
- uczeń rozpoznaje chronione gatunki roślin i zwierząt w naturalnym środowisku.
- uczeń stosuje ustalone zasady zachowania się we wszelakich kontaktach z przyrodą
- uczeń potrafi korzystać z kluczy i przewodników.
Anna Gołębiowska – Zespół Szkół im. Henryka Sienkiewicza w Siedliszczu